Stemmen

Toen mijn eerste piano net in de huiskamer stond, durfde ik hem nauwelijks open te maken. Dicht was het veilig, maar als je de voorklep – pas later leerde ik dat het bovenraam heet – er af haalde, keek een indrukwekkende hoeveelheid onderdelen me imponerend aan. Hamers, snaren, asjes, piefjes en boompjes: allemaal dingen waar ik nu verantwoordelijk voor was.

Twee keer per jaar stemmen, schreef de pianowinkel voor. Dat waren meteen de leukste dagen, niets klinkt fijner dan een net gestemde piano. Alles klopt weer, alles zingt.

Niet lang daarna werd de piano helemaal voor me afgeregeld door een pianotechnicus. Hij voerde zijn magie uit en na twee dagen werk herkende ik mijn piano bijna niet terug. Het klavier lag vlak als slootwater in de ochtendmist, alles liep soepel en iedere kleine beweging van mijn vingers werd nauwkeurig overgebracht tot op de snaren.

Later werkte ik wat zomerdagen bij een andere technicus, ook al zo’n wonderlijk genie. Hij leerde me hoe je al die asjes soepel kan laten lopen, hoe je hamers kan richten, wat spaties en kapsels zijn en meer van dat soort mysterieuze zaken. En het belangrijkste: hij leerde me stemmen. Eerst om mijn eigen instrumenten bij te houden, maar al snel kwamen daar ook die van anderen bij.

Het is heerlijk om te verdwalen in die wereld van klank. Luisteren naar zwevingen, tonen en boventonen en dan alles met elkaar in verband brengen tot het klopt. Kleine problemen oplossen zodat alles fijn speelt. En voor het grotere werk is er altijd wel zo’n geniale pianotechnicus te vinden. Na het stemmen komt het mooiste: even spelen en genieten voordat de piano weer dicht gaat.

Ik heb nog beperkt ruimte voor nieuwe stemklanten in de buurt van Zwolle. Je kan het best een appje sturen om te informeren wat de mogelijkheden zijn. Bellen of mailen mag natuurlijk ook.